fredag 17 september 2010

Varifrån kommer sedelbunten, Fredrik?

Har alliansen varit bra för Sveriges ekonomi? Ja, de tycker om att säga det själva, och det faktum att vi som tillhör den arbetande, skattebetalande majoriteten har fått mer i plånboken de senaste åren ser ut som ett tydligt tecken på detta. Jag är dock inte övertygad.

Innan jag fortsätter vill jag säga att det är med ett viss mått av ödmjukhet jag ger mig in på den här frågan. Nationalekonomi verkar bestå av svåröverskådliga nätverk av orsak-verksansamband som oftare handlar om psykologi och värderingar än om matematik. Hur påverkar en renoverad husfasad våra möjligheter att anställa mer dagispersonal? Startar folk eget mest av desperation, profitmöjligheter eller för att självförverkliga sig?

Jag är inte ekonom. Mitt omdöme bygger på ett lappverk av iakttagelser, hemmasnickrad teori och så mycket sunt förnuft jag kunnat uppbåda. Håll till godo!

Någon har sagt att Sverige har klarat sig bättre ur krisen än andra länder. Hur vet man det? Jag tänker mig att ett sätt att jämföra är titta på växlingskurser. Jag gick in på Valutagraf.se och slog in EUR till SEK, kursförändring de senaste fyra åren.



9,22 kronor för en euro den 17 september 2006. 9,44 kronor idag. Vi har fått en lite svagare krona. Framförallt tycker jag dock att det är intressant att vi gjort en sån fantastisk djupdykning till 11,67 kronor per euro den 16/3 2009, och sedan hämtat oss till nära 2006 års kurs. Jag antar att det beror på att alliansen genomförde sina största besparingar, med hårdare regler för a-kassa och sjukpengar och nedskärningar i den offentliga sektorn, tidigt under mandatperioden, och att vi de senaste 18 månaderna sett effekten av stora skattesänkningar.

Det verkar som en del av känslan att det går bra för Sverige nu beror på att det vände från att ha gått skitdåligt. Det ser ut som en tanke att budgeten timats så att uppgången kommit lagom till valet, men låt oss inte förfalla till en så konspirationsteoretisk analys.

En annan sida av det här pekar Thomas Östros på. Han säger att statsbudgeten hade ett överskott på 70 miljarder 2006, och att den nu har ett underskott på 30 miljarder, som en följd av underfinansierade skattesänkningar. Östros är socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson. Det är klart han väljer en antiborgerlig vinkel. Överskott är väl till för att användas?

Ja, han skriver det inte, men jag tror att Östros och sossarna ångrar sig gruvligt för att de var för pessimistiska i sin budget. Nu ser det ut som om borgarna kunnat ge mig mer pengar på grund av en konstruktiv ekonomisk politik, när det i själva verket varit skattepengar som jag jobbat ihop under den förra regeringens mandatperiod, som jag nu fått tillbaka.

Vidare är vi väldigt många, valstrategiskt nog en majoritet, som fått bättre privatekonomi på grund av ren fördelningspolitik. Jag har skrivit om det förr. Jag har fått lägre skatt medan andra blivit ohyggligt drabbade av försäkringskassans snålare regler.

Det känns nästan lågt av mig att visa den här filmen. Är det det? Är det fel att jag visar hur statsministern hanterar att ställas till svars för hur en sjuk människa drabbats? Borde han inte få tala för sig på min blogg, där även jag anklagar honom? Jag tror ändå det. Se och lid:



En del av pengarna kommer också från insparade lönekostnader när offentliga verksamheter bantats. Om det var en bra eller dålig idé beror väl på om det fanns för mycket dagis-, sjukhus- och skolpersonal tidigare, och om det gett (eller kommer att ge) utrymme för bättre, privata alternativ. Hur är det med det? Ja, jag vet uppriktigt sagt inte. Döm själva. Kommentarer är välkomna.

Ytterligare pengar kommer från utförsäljning av statliga bolag. Om det är en bra eller dålig idé beror förstås på det enskilda fallet. Hur som helst får man loss pengar som kan användas till skattesänkningar, men det är en tillfällig inkomst. Ja, vi har fått mer pengar nu, men staten äger inte längre Vin & Sprit som hade kunnat fortsätta generera vinster som kunnat användas till framtida skattesänkningar. Som sagt var kunde det varit en bra affär om man fått betalt efter förtjänst, men jag tror att regeringen skyndat sig att sälja ut som en principsak, även om det lett till underpris.

Stellan Skarsgård klev ur den politiska garderoben och höll ett tal om detta. Du får inte så mycket mer information här, men det är en fin monolog.



Slutligen har de flesta av oss fått en ökad känsla av rikedom efter att hela världsekonomin vänt uppåt igen efter den stora krisen 2008, så att Sverige precis som alla andra länder fått en bättre ekonomi. Ingen cred till alliansen för det.

Sammanfattningsvis stiger Fredrik Reinfeldt fram och ger mig en sedelbunt och ber mig rösta på honom. Vad består bunten av?
  • Pengar jag jobbat ihop före hans tid.
  • Pengar som min kompis cancersjuka mamma skulle haft (metaforiskt, men jag tänker också på en verklig kompis verkliga mamma som måste jobba eller bli utförsäkrad trots sin sjukdom).
  • Pengar som kommer från att han sålt mina saker.
  • Pengar som kommer av han gjort mitt samhälle lite svagare och otryggare.
  • Pengar som folk fått i hela världen, oberoende av Reinfeldts förehavanden.

Ja, det är hårddraget och säkert förenklat. Skriv något mer insiktfullt själv, dammit!

Men har inte någonting skapats under den här regeringen? Har inte fler personer fått jobb, och går inte svenska företag bättre some följd av deras politik?

Njä. Arbetslöshetssiffrorna är lätta att kontrollera. Det har antagligen tillkommit arbeten framförallt i näringslivet och försvunnit framförallt i den offentliga sektorn. I netto har vi gått från 6,4% arbetslösa i augusti 2006 till 7,4% i augusti 2010, enligt SCB:s siffror. Sa ni arbetslinje?

Går företagen bättre som en följd av alliansens politik? Ingen aning. Säkert. Synd vore det annars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar